اخبار خودرو

دنا پلاس EFP چه ویژگیهایی دارد؟

دنا پلاس EFP -موتور EFP قوی‌ترین قوای محرکه تولیدی در ایران خواهد بود. این موتور قرار است برای نخستین‌بار در دنا پلاس توربو اتوماتیک بکار گرفته شود.

این خودرو به موتور جدید تولیدی گروه صنعتی ایران خودرو با نام EFP یا همان EF7 پلاس مجهز است که در بیشترین حالت توان تولید حدود 165 اسب بخار قدرت و 240 نیوتن متر گشتاور را دارد.

این پیشرانه در بخش‌های میل لنگ، یاتاقان‌ها، شاتون، پیستون، میل بادامک، سرسیلندر، منیفولد هوای ورودی، منیفولد دود خروجی، سیستم EMS، توربوشارژ، سیستم خنک‌کننده و… نسبت به TC7 فعلی متفاوت است.

دنا پلاس EFP

پیشرانه EF7 توربو قدیمی قدرتی معادل 150 اسب بخار و گشتاوری معادل 215 نیوتن‌متر را تولید می‌کند. بدین ترتیب موتور EF۷ پلاس توربو حدود 10 تا 20 اسب بخار قدرت بالاتر و 25 نیوتن‌متر گشتاور بیشتری تولید می‌کند و همه این دستاوردها در شرایطی حاصل شده که مصرف سوخت و آلایندگی آن نیز کاهش و دوام پیشرانه دنا پلاس EFP نیز افزایش یافته است.

امکانات ایمنی و رفاهی دنا پلاس EFP

از دیگر امکانات خودرو دنا پلاس EFP جدید می‌توان به اضافه شدن سنسور نور، سنسور باران، سنسور باد تایرها، استارت دکمه ای و ورود بدون کلید اشاره کرد و در آینده قرار است که سیستم کنترل پایداری الکتریکی و سامانه کنترل شروع حرکت در سربالایی نیز به امکانات ایمنی این خودرو اضافه شود.

ایران‌خودرو اعلام کرده در بهمن 1401 دنا پلاس EFP توربو رونمایی می‌شود.

دنا پلاس EFP

تفاوتهای مهم EF7 و EFP

در خصوص تفاوت های موتور EFP با EF7 ، دور کارکرد درجا و آرام موتور EF پلاس از 850 به 650 دور بر دقیقه کاهش یافته که این موضوع نیز به کاهش مصرف سوخت و آلایندگی کمک زیادی می کند.

وزن مجموعه لنگ و لغزنده موتور EF پلاس بیش از یک کیلوگرم نسبت به موتور EF7 و TC7 قدیمی کاهش یافته است،در زمینه کاهش اصطکاک اقداماتی در زمینه بهبود گرانروی روغن، کاهش اصطکاک رینگ ها و پوشش DLC نیز انجام شده است.

در زمینه بهبود احتراق هم بهبود سامانه زمان‌ بندی متغیر سوپاپ‌‌ها CVVT دوگانه، افزایش شدت اغتشاش جریان داخل محفظه احتراق، محرک برقی دریچه هدر رو توربوشارژ برای کاهش لگ توربو، چند راهه دود ورق‌کاری، بهبود سامانه تهویه بخارات روغن و … انجام شده است همچنین سامانه خنک کننده موتور مجهز به هواگیری خودکار شده است.

قطعات اصلی موتور EFP شامل میل لنگ، یاتاقان‌ها، شاتون، پیستون، میل بادامک، سرسیلندر، منیفولد هوای ورودی، منیفولد دود خروجی، سیستم توربوشارژ، سیستم خنک کننده و … آن کاملا متفاوت از EF7 و TC7 بوده که این قطعات با هدف کاهش مصرف سوخت و آلایندگی و افزایش راندمان در مرکز تحقیقات ایران خودرو و مرکز تحقیقات موتور ایران خودرو (ایپکو) طراحی شده است.

مصرف سوخت موتور EFP در مدل تنفس طبیعی NA و توربو TC نسبت به نسخه‌های قبلی حدود یک لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر کاهش یافته است.

موتور EFP بر روی کدام خودروها نصب می شود

پیشرانه EF پلاس قرار است ابتدا روی دناپلاس توربوشارژ جدید نصب شود که تولید آن از اواخر امسال آغاز شده و سپس در اوایل سال آینده روی تارا نیز نصب خواهد شد و در ادامه ایران خودرو قصد دارد، پیشرانه EF پلاس توربو را روی کراس‌اوور K۱۲۵ یا همان ری‌را هم در سال ۱۴۰۲ هم‌زمان با آغاز تولید انبوه آن یعنی در شهریور ماه نصب کند.

پیشرانه EF پلاس در نوع تنفس طبیعی هم قرار است روی خودروی سورن پلاس و همچنین دنا و دناپلاس معمولی نیز نصب شود و به طور کلی جایگزین پیشرانه‌های EF7 و TC7 فعلی خواهد شد.

سایر موارد

دنا پلاس EFP به صورت پایه قادر به پاس کردن استاندارد آلایندگی یورو پنج بوده و به سادگی قابلیت ارتقا و پاس کردن استاندارد آلایندگی یورو شش را بدون وارد شدن لطمه ای به عمر و دوام موتور دارند.

قطعات موتور EF پلاس با این‌که هیچ اشتراکی با موتور EF7 قدیمی ندارد، ولی به نحوی طراحی شده است که با امکانات تولیدی موجود و با تغییرات اندک خطوط تولید فعلی قابلیت تولید داشته باشد.

منبع

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. سلام وقتتون بخیر تسمه تایم عوض کردم،الان یه صدا شبیح جیغ،،،جیغ،،،جیغ از تسمه میاد،اوایل فقط قبل گرم کردن موتور بود،ولی الان پس از گرم شدنم صدا میده،البته فقط در دور آرام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *