مقالات خودرو

سرویس دوره ای دنا و دیگر خودروهای EF7

سرویس دوره ای دنا-همه خودروها نیازمند یکسری سرویسها در بازه زمانی مشخص و یا کیلومتر پیمایش شده هستند و انجام اینگونه سرویسها عامل اصلی سلامت خودرو و ضامن عمر بیشتر قطعات آن می باشند.

برای راحتی مالکین کمپانی های تولید کننده خودرو جداولی را آماده می کنند که شرایط سرویس و نگهداری خودرو در آن قید شده است. ایرانخودرو نیز برای تولیدات مختلف خود جداول و دستورالعمل هایی برای نگهداری و سرویس خودرو تهیه کرده است که در دفترچه خودرو بصورت مشروح ذکر گردیده است.

امروز همراه با دناروید می خواهیم نگاهی مختصر بر این جداول داشته باشیم و علاوه بر آن سرویسهای حرفه ای دیگری را نیز پیشنهاد دهیم تا عمر مفید خودروی خود را افزایش دهید.

جدول ایرانخودرو برای سرویس دوره ای دنا

جداول تهیه شده توسط ایرانخودرو ریز سرویسهایی که باید در کیلومترهای مشخص و یا زمانهای مشخص انجام شود را بسیار واضح و روشن بیان می کند.

عمده این سرویسها متمرکز بر سیالات مورد استفاده در خودرو ، فیلترها ، لنت ترمز و شمع می باشد.

سرویسهای دوره ای دنا
جهت بزرگنمایی تصویر بر روی آن کلیک کنید

جدول فوق با اینکه بسیاری از سرویسها را مد نظر قرار داده اما در مواردی دارای اشتباهاتی می باشد که ریسک خرابی خودرو را بالا می برد.

نکاتی در ارتباط با جدول سرویس دوره ای دنا

  • در جدول فوق تعویض روغن هر 10 هزار کیلومتر ذکر گردیده است اما با توجه به کیفیت روغنها و شرایط کارکرد موتور EF7 این مقدار پیمایش بسیار زیاد است. از طرف دیگر کاهش روغن به میزان 200 سی سی در هر 1000 کیلومتر امری کاملا طبیعی در موتور دنا و سمند می باشد لذا در پیمایش ده هزار کیلومتر این موتور دو لیتر روغن کم خواهد کرد.
  • با توجه به آنچه در بالا ذکر شد فیلتر روغن تاب پیمایش 10 هزار کیلومتری را نخواهد داشت ، صافی بنزین نیز با در نظر داشتن کیفیت سوخت عمر مفیدی بیش از 5 هزار کیلومتر ندارد. فیلتر هوای خودرو نیز پیش از پیمایش ده هزار کیلومتری در اثر آلودگی هوا در شهرهای بزرگ و گرد و غبار در مناطق خاص کارایی خود را از دست خواهد داد.
  • تعویض تسمه تایم در جدول 80 هزار کیلومتر ذکر گردیده است اما با توجه به هزینهای سنگین تعمیرات در اثر پارگی تسمه و با علم به اینکه محصولات تولیدی سالهای اخیر افت کیفیتی داشته اند این عدد بسیار پرخطر و دارای ریسک می باشد.

با نظر بر آنچه در بالا ذکر گردید و با توجه به تجربیات چندین ساله دناروید پیشنهادهایی برای نگهداری بهتر از خودروی شما ارائه می شود که در ادامه می توانید مطالعه نمایید.

سرویس دوره ای دنا

پیشنهاد دناروید برای سرویس دوره ای دنا و دیگر خودروهای EF7

با توجه به کاستیهای ذکر شده برای جدول فوق توصیه میکنیم موارد زیر را برای سرویس دوره ای دنا در نظر داشته باشید

  • روغن خودرو را هر 5000 کیلومتر تعویض نمایید این امر تاثیر بسزایی در طول عمر موتور خودروی شما دارد
  • همراه با تعویض روغن موتور کلیه فیلترها و صافی بنزین نیز تعویض گردد
  • تسمه تایم خودرو هر 20 هزار کیلومتر حتما بازدید چشمی شود و حداکثر هر 60 هزار کیلومتر و یا 3 سال تعویض گردد. عمر مفید تسمه تایم خودرو را حداکثر 3 سال در نظر بگیرید حتی اگر کارکرد بسیار کمی داشته باشد.
  • هر 20 هزار کیلومتر تنظیم موتور انجام شود.(در ادامه در مورد تنظیم موتور توضیحات بیشتر ارائه می گردد)
  • هر 40 هزار کیلومتر روغن ترمز بطور کامل تخلیه و جایگزین شود. توصیه ما بر این است که این کار با دستگاه اتوماتیک انجام شود تا کلیه مجاری روغن ترمز شستشوی کامل شده و اجرام خارجی تخلیه گردد.

تنظیم موتور EF7

تنظیم موتور خودروهای EF7 شامل سرویسهایی است که باعث بهبود عملکرد موتور خودرو و سیستم سوخت رسانی آن می شود. توصیه برای انجام این سرویسها هر 20 هزار کیلومتر می باشد.

تنظیم موتور دنا شامل موارد زیر می باشد.

  • شستشوی کامل دریچه گاز و منیفولد هوا
  • سرویس مپ سنسور
  • شستشوی سوزن انژکتورها با دستگاه
  • تعویض یا سرویس میکروفیلترهای سوزن انژکتور
  • شستشوی ریل سوخت
  • بازدید و سرویس شمع و وایر
  • تست دیاگ و خواندن پارامترهای مربوط به سنسورها

جدول پیشنهادی دناروید برای سرویس دوره ای دنا

سرویس دوره ای دنا
جهت بزرگنمایی تصویر بر روی آن کلیک کنید

شما می توانید جهت انجام سرویس دوره ای دنا ، سمند و سورن ،پیش از مراجعه به تعمیرگاه وقت خود را از اینجا رزرو نمایید

 

نوشته های مشابه

‫3 دیدگاه ها

  1. سلام
    وقت بخیر
    تو دنا پلاس اتوماتیک خنک کن گیربکس و فیلتر روغن گیربکس بعد از چند هزار کیلومتر بهتره تعویض بشه؟

  2. سلام ، اگر همزمان پرژکتور جلو ، نور پایین ، بخاری و سیستم صوتی ( فابریکی ) روشن باشه ، بعد از طی چند کیلومتر چراغ چک روشن میشه و ماشین بد کار میکنه ، با خاموش کردن نور پایین یا بخاری یا سیسنم صوتی و همچنین خاموش و روشن کردن ماشین خطا ریست میشه . دلیل چیه ؟

    1. سلام در قدم اوب کابل تقویت اتصال بدنه وصل نمایید و نتیجه را اعلام کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *